Dimarts, 22 Novembre 2016 09:47

Excursió Dinamiks: Via del Nicolau

Avui us proposem una excursió per l'alt Berguedà.

Una excursió familiar de 12 km de longitud (anada i tornada) que segueix l'anomenada Via del Nicolau. El punt d'inici de la ruta és l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, des d'on seguim -sempre en suau baixada- l'antic traçat ferroviari del Nicolau, que passa per Bagà i acaba a Guardiola de Berguedà. El camí ha estat senyalitzat, netejat i adaptat per a usos turístics i no presenta cap dificultat. El desnivell és escàs i al llarg del recorregut anem alternant trams de sender, pista de terra i pista asfaltada. En arribar a Guardiola de Berguedà pugem per un caminet fins al monestir de Sant Llorenç, que ha estat restaurat i es pot visitar. La tornada es realitza pel mateix itinerari, ara en lleugera pujada.

Comencem a l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet. Pugem per un sender en direcció S -60m- fins al petit llom on hi ha l'ermita de Sant Joan de l'Avellanet. Ens trobem al davant d'una petita església romànica del segle XII que presenta la singularitat de tenir la porta al seu costat lateral N, en comptes de tenir-la a la seva façana O, que és el més habitual en les esglésies romàniques.

Seguim pel cender senyalitzat de la Via del Nicolau.

Aviat se'ns obre la perspectiva sobre la vall del Bastareny a la nostra esquerra. És fàcil distingir les diferències en la vegetació entre l'obaga -on ens trobem nosaltres- i la solana, a l'altre costat de la vall.

La Via del Nicolau segueix sempre la direcció de la vall, direcció SE. Creuem una zona fortament erosionada -badland- on podem observar com la muntanya s'està "desfent": les pedres i les argiles van desprenent-se a poc a poc i cauen cap al fons de la vall.

Seguim avançant i arribem a l'espectacular  passarel·la del Nicolau. Aquest és probablement el punt més espectacular de la Via. Val la pena que ens aturem un moment al mig del pont penjant i observem les bones vistes que ens ofereix.

Deixem enrere la passarel·la i arribem a una  vagoneta carregada de fusta. L'antiga Via del Nicolau s'utilitzava per transportar fusta des dels boscos de Gisclareny fins a Guardiola de Berguedà. A l'anada les vagonetes baixaven carregades i gràcies al seu propi pes i de tornada eren arrossegades per animals.

Immediatament arribem al  mirador de la vall del Bastareny. Un panell orientatiu ens ajuda a ubicar les diverses muntanyes, pobles i elements de l'entorn.

Continuem l'excursió i arribem al  primer túnel dels tres que creuarem al llarg de la Via. El túnel està net i perfectament condicionat; no està il·luminat però això no suposa cap dificultat: quan entrem els ulls se'ns acostumen a la foscor i, en tot moment, veiem la llum que entra per l'altre extrem.

Un cop hem passat els tres túnels, estem a tocar de Bagà. Anem a parar a una pista asfaltada, és l'anomenat Camí de la Vinya Vella, que nosaltres seguirem en direcció S, cap a la nostra dreta. Per aquells que ho vulguin, en aquest punt és possible deixar momentàniament la Via del Nicolau i visitar el preciós nucli històric de Bagà, que tenim a molt poca distància.

Després de caminar uns 20 minuts, ens trobem un sender estret que surt cap a la dreta. És el sender del monestir, que nosaltres agafem.

Ens enfilem uns metres per aquest camí i arribem al monestir de Sant Llorenç prop Bagà. Aquest monestir és una de les construccions romàniques més rellevants del Berguedà. L'estructura de l'església és complexa i té la particularitat de comptar amb una tribuna a la nau central. L'església, que fou consagrada l'any 983, ha sofert moltes modificacions al llarg del temps i va quedar greument afectada per un terratrèmol l'any 1428. El monestir ha estat restaurat i es pot visitar.

El recorregut de tornada es realitza pel mateix itinerari. Hem de tornar, doncs, pel mateix camí pel qual abans hem baixat per arribar novament a  l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet.

Que disfruteu i tingueu un bon dia!